وبلاگ شخصی مسعود خان دایی

تفریحی
مناسبت ها
ابزارها

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

طرح بازگشت خرید مسکن به حالت قبل یعنی واریزی مبلغی در بانک مسکن و دریافت وامی به مبلغ همان پس انداز شاید تا حدود بسیاری از تورم و رشد ناگهانی مسکن می کاهد ولیکن تاثیرات نامطلوبی بر روی توان خرید مشتریان دارد. به گونه ای که اگر یک مشتری خواهان دریافت وامی به مبلغ بیست میلیون تومان باشد می بایست به اندازه همان مبلغ حساب افتتاح کند، حال اگر شخص از افراد کم درآمد جامعه باشد و به طور فرض به مدت 4 سال توان تهیه مبلغ مذکور را داشته باشد به نظر ارزش همان بیست میلیون در مقابل تورم و افزایش قیمت ها بسیار کاسته شده و همانند قبل کسی رقبت به انجام این کار نداشته و مجددا مشکلات جوانان و مسکن آنها شروع خواهد شد و بازار دلالی در اجاره خانه ها را داغ تر می کند. هرچند ورود سرمایه به داخل بانک و عدم سرمایه گذاری مستقیم آن خود موجب مشکلات دیگری و ایجاد بازار پولی می گردد. البته به نظر من باید همان طرح مسکن مهر ولی با ایجاد اصلاحاتی در باب خرید و فروش آن ادامه یابد زیرا امروزه یکی از بزرگترین مشکلات جوانان عدم وجود مسکن مناسب می باشد.

البته بیانات وزیر راه و شهرسازی هم در این باب غلط نیست زیرا تامین سرمایه مورد نیاز مسکن های مهر از طریق بانک مرکزی و چاپ اسکناس موجب کاهش ارزش واحد پولی و رشد تورم شده است. اما به نظر من باید متوجه این موضوع شد که افزایش موجودی و پس اندازهای بانکی هم به نوبه خود موجب ایجاد تورم می گردد. زیرا عدم سرمایه گذاری پس اندازها و تبدیل آنها به وامهای با نرخ بهره بالا خود موجب ایجاد خلق پول و رشد پول و کم شدن ارزش واحد پولی می گردد.

پس به نظر من فقط مسکن مهر موجب تورم نشده بلکه ریشه مشکلات از خود بانکهاست. بانکهایی که به اسم بدون ربا متحمل ربای سنگینی هستند در حالی که امروزه بانکهای جهان تلاش در جهت کاهش درصد بهره و به صفر رساندن آن دارند. پس بجای خرده گیری و اشکال گیری بر اصل طرح باید به عوامل موثر بر آن پی برد و درجهت رفع آن کوشش نمود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ شهریور ۹۲ ، ۱۲:۴۸
مسعود خان دایی دستجردی

خدایا نمی دانم از کثرت گناه چه کار کنم، اگر تو گناهم را نبخشی  چه کار کنم، به کجا روم و به چه کسی پناه آورم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ شهریور ۹۲ ، ۱۱:۱۹
مسعود خان دایی دستجردی